Iconisch: Chanel N°5
Als je op Google de vraag intikt ‘wat is het meest iconische parfum ter wereld’, dan krijg je als antwoord Chanel N°5. En dat is geen verrassing. Bijna elke vrouw heeft dit parfum wel of kent iemand die dit parfum draagt. Niet alleen is de geur heel herkenbaar, maar dat geldt zeker ook voor de flacon. Ik dook in de geschiedenis van Chanel N°5 en ontdekte veel interessante weetjes! Lees je mee?
Inhoudsopgave
Waarom nummer 5
In 1921 vroeg Gabrielle ‘Coco’ Chanel aan de Frans-Russische parfumeur Ernest Beaux om een parfum voor vrouwen te creëren waarbij vrouwen ruiken als vrouwen en niet als bloemen. Het was toen namelijk gebruikelijk dat veel vrouwenparfums bloemig roken. Het moest een vrouwelijke geur worden van Coco. Dat dit verzoek allesbehalve gemakkelijk was, blijkt wel uit het feit dat Ernest Beaux toen maar liefst tien parfums voor Coco Chanel heeft gecreëerd. Het vijfde parfum vond ze het lekkerste ruiken en ze besloot dat het parfum ook N°5 moet gaan heten.
Daarnaast moest het op de vijfde dag van de vijfde maand van 1921 gelanceerd worden in haar boetiek op de Rue Cambon in Parijs. Deze boetiek bestaat overigens nog steeds en is de officiële flagship store van Chanel, waar je alle denkbare Chanel producten kunt kopen. Alle kleedkamers van Coco Chanel’s boetiek roken naar Chanel N°5 en vrienden uit de high society kregen een flacon cadeau.
Waar ruikt het naar?
Chanel N°5 is opgebouwd uit unieke ingrediënten. Zo bestaat de topnoot, de geur die je als eerste ruikt, uit jasmijn uit Grasse en meiroos. Het hart van het parfum bestaat uit oranjebloesem uit Grasse, aldehyden en ylang-ylang uit de Comoren. En tot slot vormen cederhout, vanille, sandelhout uit Mysore en vetiver de basisnoten van Chanel N°5 . Deze laatste geuren ruik je na één à twee uur en blijf je het langste ruiken.
Tegenwoordig is Chanel N°5 te koop in de Chanel boetieks over de hele wereld en bij diverse high end warenhuizen en parfumerieën. In de loop der tijd zijn er diverse producten in de Chanel N°5 lijn uitgebracht. Naast het parfum zijn er deze dagen ook handcrèmes, deodorant, zeep, douche producten, bodylotion en zelfs een haarparfum te koop!

De flacon
Niet alleen de gedachte achter de geur van Chanel N°5 is baanbrekend. Ook de flacon is ongebruikelijk voor die tijd: een sobere flacon met een wit etiket en een facet geslepen stop. Het idee achter deze sobere, maar iconische verpakking was, dat dan alle aandacht uit zou gaan naar het parfum zelf. N°5 werd en wordt omschreven als tijdloos, authentiek, hedendaags en modern. Het is daarom ook niet voor niets het best verkochte parfum ooit ter wereld!
In de begintijd kon je Chanel N°5 niet overal kopen zoals tegenwoordig. In de jaren ’20 van de vorige eeuw werd het parfum alleen verkocht in de Chanelboetieks én alleen aan een geselecteerde groep klanten. Dit verhoogde alleen maar de exclusiviteit.

Tip! Van 15/12 tot 9/1 is er in Parijs een tijdelijke expositie rondom de parfums van Chanel. De expo heet Le Grand Numéro de Chanel en is te zien bij het Grand Palais Éphémère à Paris.
Zakelijk instinct
Coco Chanel wist goed haar parfum te hypen en had een erg goed oog voor marketing. Dit blijkt wel uit het promotie evenement dat ze in Grasse had georganiseerd om Chanel N°5 te promoten! Deze Franse stad staat bekend om de grote parfumindustrie die daar is. Coco Chanel had een geselecteerde groep vrienden uit de high society wereld uitgenodigd voor een exclusief dinner. Tijdens dit diner besproeide ze alle gasten met Chanel N°5. Dit was echt een event waar iedereen bij had willen zijn. Toen én nu!
Zestien jaar later, in 1937, plaatste het modeblad Harper’s Bazaar de eerste print advertentie ooit van Chanel. Tegenwoordig is het gebruikelijk dat bekende mensen een parfum aanprijzen. In de jaren ’30 deed Coco Chanel dat zelf. Sinds die tijd zijn vele beroemde vrouwen het gezicht geweest van Chanel N°5. Zoals Nicole Kidman in 2004 (met de geweldige reclame film), Marilyn Monroe (tijdens een interview werd er aan Marilyn gevraagd wat ze in bed droeg. Haar antwoord? A few drops of Chanel N°5) en Gisele Bündchen in 2014. Op dit moment is de Franse actrice Marion Cotillard het gezicht van het iconische parfum.
Toen er eens aan Coco Chanel gevraagd werd wat de beste plaats is waar je Chanel N°5 kunt aanbrengen, was haar anwoord? “Parfumeer u daar waar u gekust wilt worden”.
Chanel N°5 is echt iconisch. Ik herinner me dat ik zo’n set ooit heb cadeau gedaan. En met ooit bedoel ik dan meer dan 20 jaar geleden. Het blijft in!
Wat leuk om te lezen! Chanel N°5 is een luchtje wat mijn moeder regelmatig draagt. Heeeeeerlijk!
Ik vind het flesje er erg mooi uitzien , maar he eerlijk ik heb hem nooit gekocht of geroken ik loop altijd meteen door naar alien muggler maar Miss moet ik toch eens een keer kijken naar een ander luchtje ipv altijd het zelfde
chanel 5 hoort gewoon in je huis, het is een levensstijl. Als kind wou ik zoals coco chanel zijn. Heerlijk die geur hé.
Mijn moeder was gek op dit parfum, maar zelf ben ik er geen grote fan van – smaken verschillen
Wat leuk om eens een geschiedenis les over, misschien wel, een van de bekendste parfums van de wereld te lezen 🙂
Ik deel de mening van Renate. Ben zelf niet zo’n groot fan van deze parfum. De fles daarentegen vind ik wel erg mooi.
Ik ben echt gek op dit geurtje. Ik ben een die hard fan.